Köksrenoveringen som blev en mardröm

Hösten 2019 startade vår köksrenovering. Vi hade planerat köket sedan februari och varit ett otal gånger på Ikea och skissat och provat olika idéer och förslag. Vi tvekade länge ifall vi skulle anlita ett företag som vi sedan tidigare kände och hade stort förtroende för. Dessvärre var väntetiden för att få jobbet gjort då ganska lång. Vi litade på Ikeas reklamtext "..du får professionell installion till högsta branschstandard.." ( se även bild nedan för hela texten) och anlitade det företag som Ikea förslog: Gawron Montering och Bygg AB (GMB). Det visade sig tyvärr vara ett riktig stort misstag. Ingenting blev rätt! Nu startade en 10 månader lång mardröm. Att man som kund får problem med hantverkare är tyvärr något som många har upplevt men att man får det dåliga bemötandet och den brist på hantverksskicklighet som vi upplevde trodde jag faktiskt inte skulle kunna hända då man anlitade ett företag som har samarbetsavtal med Ikea. Ikea är ett företag som vi tidigare hade stort förtroende för. Men i denna tragiska soppa som vi upplevde under de jobbiga 10 månaderna fick vi inget som helst stöd av Ikea. Ikea har egna besiktningsmän men i vårt fall upplevde vi det som att Ikeas besiktningsman var GMB's förtrogne och vi fick ingen som helst hjälp eller  stöd. Hjälpen och stödet fick vi fixa själva. Vi fick mycket hjälp av jurister på Villaägarnas riksförbund och vi fick själva anlita en oberoende och certifierad besiktningman för att till slut få GMB att åtgärda det som inte var acceptabelt och godkänt. Vi fick också ta hjälp av Allmänna reklamationsnämnden får att få tillbaka de pengar vi var tvugna att investera för att få vårt kök i godtagbart skick. Även om vi till slut fick rätt så kan vi inte glädjas åt vårt nya kök. Vi har bara tråkiga minnen och dåliga erfarenheter som är svåra att förtränga.


Våra slutsatser:

  • Lita inte på Ikea och de hantverkare som de har samarbetsavtal med.
  • Anlita INTE Gawron Montering och Bygg AB
  • Bli medlem i Villaägarnas riksförbund 
  • Tveka inte att anlita en oberoende certifierad besiktningsman om ni inte kommer överens med hantverkarna

Ikeas osanna beskrivning av Installationsservice.

Alla väggskåp och högskåp förutom 1 var sönderskruvade.

Efter 1 disk slutade diskmaskinen att fungera. Den var felinstallerad med bl.a klämd slang. När diskmaskinen reparerades fick vi se hur det såg ut under bänksskåpen. Peter Gawron anser att detta är helt okey men den oberoende besiktningsmannen ansåg INTE det. Vad tycker ni? 

Skarven mellan väggskivorna och skarven mellan bänkskivorna var inte centrerad. Dessutom var den skitig. Hantverkaren var nog ganska smutsig på fingret när han gjorde silikonskarven.

Skåpdörrarna till fläktskåpet gick inte att stänga. Orsaken var att en hyllhållare som kommit i kläm mellan fläkten och väggen. Fläkten satt helt enkelt för långt ut.

Micron ovanför ugnen lutar.

Detta är bara några bildexempel på hur vårt kök såg ut när Gawron Montering och Bygg AB ansåg att det var klart. Ugnen var skadad. Man hade missat skruven med skruvdragaren och skruvat runt och skadat lacken. Vårt nya ekparkett golv hade 71 märken. Varav drygt 40 ansågs falla inom ramen för att vara reklamationsbara enligt den oberoende besiktningsmannen. ARN sammanfattade resultatet av besiktningen så här:


Besiktningen är inte godkänd. Av punkt 23 i besiktningsprotokollet framgår att gällande bygg- och branschregler inte är uppfyllda. Alla protokolls-

punktern förutom ventilationen har fått kommentaren ”Anm = Brist eller skada som ej är fackmannamässig och åtgärdas”.


Trots detta ansåg (och förmodligen fortfarande anser) Peter Gawron att besiktningen var godkänd?????


Vi har nu efter 10 månader ett kök som kan sägas uppfylla branschreglerna men vissa saker kvarstår som vi inte orkar bråka om mer. T.ex smuts under läckageskyddsmatta och ett bänkskåp som saknar bakstycke. Tyvärr är det svårt att glädjas åt detta nya kök med tanke på allt jobbigt vi varit med om och allt extrajobb vi har fått lagt ned på att få det i det skick som det är nu. 


Mest besvikna är vi över Ikea som inte har tagit något som helst ansvar för hela denna tragiska cirkus där ett av deras hantverksföretag som de rekommenderar och har samarbetsavtal med kan få tillåtas att behandla Ikeas kunder på detta sätt och göra ett sånt uruselt arbete där ingenting förutom ventilationsarbetet kunde sägas vara fackmannamässigt utfört. (Ventilationsarbetet i renoveringen innebar att dra ett spirorör mellan köksfläkten och skorstensstocken.Ett avstånd på cirka 30 centimeter. Svårt att misslyckas med det :-)


Ur ett hållbarhetsperspektiv (som Ikea värdesätter högt) är vår köksrenovering också en katastrof. Nästan allting fick bytas och göras om. Golv, bänkskivor, skåpstommar, ugn mm. Denna renovering tjänade bara Ikea på som fick sälja det mesta flera gånger innan det till slut kunde sägas  vara godkänt.


Förutom ett dåligt och icke fackmannamässigt arbete så kunde GMB inte heller fakturera rätt. Vi fick vissa saker dubbelfakturerade på första fakturan. Sedan försökte de också att ta ut en olagligt hög påminnelseavgift när vi bestred fakturan. Är ni kund eller (gud bevare er) tänker bli kund till GMB så rekommenderar jag er att kolla fakturan extra noggrant.

Gladius

Copyright © Alla rättigheter förbehållna

+46 123 456 78 90
Affärstitel, Adress, Postnummer Stad, Land